پورتال گردشگری تاریخی شهرستان ورامین » بقعه شاهزاده محمد ایجدان

اهالی روستاهای اطراف شاهزاده محمد از کرامات و معجزات و شفاعت آن حضرت تعریف زیادی می کنند که چگونه مورد لطف و شفاعت آن بزرگوار قرار گرفته اند .

ضمنا روایات سینه به سینه نقل می کنند که ناصرالدین شاه زمانی که بیمار می شود و طبیب ایشان می گوید گوشت شکار کویر میل بفرمایید ایشان برای شکار به طرف شکارگاه جنوب دشت ورامین روانه می شود. در مسیر راه به بارگاه شاهزاده محمد می رسد و کنار مزار ایشان در حین استراحت به خواب رفته و خواب حضرت را می بیند که می گوید شما سالم هستید بلند شوید و حس می کند کخ هیچ دردی ندارد و دستور بازسازی این بقعه ی متبرکه را صادر می کند ، شرح حال شاهزاده محمد : در کتاب کنز الانساب مرتضی علم الهدی ص ۸۴ آورده امامزاده محمد با جمعی از سادات به ورامین آمدند و علی مروان و خالد مروان با هزار نفر از مروانیان به جنگ آنان آمدند و آنان را به شهادت رساندند و در کتاب گنجینه دانشمندان ج۳ ، ص ۶۸۰ شاهزاده محمد در قلعه ایجدان است . شاهزاده محمد از دانشمندان بزرگ قرن بزرگ قرن ۵و۶ ، نام وی را تاج الدین سید محمد کیاکی هم ذکر کرده اند ایشان از فرزندان سید علی جعفرآبادی جنگلی می باشد که در ری در محله کلاهدوزان مدرسه ای بزرگ داشته است. سبک معماری با گنبدی بلند و بسیار زیبا و فیروزه ای دو پوسته چشم هر بیننده را حیرت زده می کند . از بیرون دارای طرح هشت ضلعی است . مدخا ورودی اصلی بنا در ایوانی بزرگ سمت شرقی قرار دارد در جرزهای طرفین ایوان با رعایت قرینه سازی کامل دو طاق های دو طبقه ایجاد کردند که بلندی ایوان به ارتفاع ۵/۸ متر می رسد  گنبد آستانه از نوع دو پوشه و دارای ساق بلند است سرتاسر بدنه گنبد ساقه آنرا کاشی های معرق زیبا متشکل از ترکیب زیبای رنگها و اشکال هندسی زینت داده شده است . داخل بنای حرم مطهر دارای طرح چهار ضلعی به طول ۱۵/۷ متر است در ابتدای شروع گنبد حاشیه ای با گچبری ژر کار دور تا دور بنا را طی می کند . این گچبری ترکیبی از گلدان و گل است که به طور هماهنگ تکرار گردیده است در داخل گنبد گچبری های تزئینی مرکب از چند بوته گل درون یک کادر به طور مورب قرار گرفته که بسیار زیبا است در بالای این مدخل کتیبه ای از کاشی به خط نستعلیق که بر آن سوره علق و نام ناصرالدین شاه نوشته شده است . ایوان آن نیز نام امین السلطان میرزا علی اصغر خان تاریخ ۱۳۰۳ هجری قمری بخ چشم می خورد به طور کلی آرامگاه بنایی پر کار و گیر است که معمار آن سعی زیادی در ترکیب و هماهنگی اجزاء و عناصر تشکیل دهنده آن به عمل آورده به طوری که حجم مورد نظر به زیباترین شکل اشغال شده است.شباهت زیادی به بارگاه امامزاده جعفر دارد.سنگ قبر قدیمی با خط ثلث و نستعلیق در شبستان شمالی و جنوبی دیده می شود . قدمت بنای اولیه امامزاده به دوره زندیه می رسد که در دوره قاجار تعمیر شده است . در زمان سلطنت ایل قاجار شاهزاده محمد در تمام منطقه ری و تهران و ورامین معروف بوده است از تمام دارالخلافه های تهران برای زیارت به اینجا می آمدند . زائران این امامزاده را در سال ۱۰۰۰۰ نفر و قربانیهای آنان را ۲۰۰۰ راس گوسفند ذکر کرده اند که امروزه هم مورد احترام مردم ورامین و شهرهای اطراف مانند حسن آباد قم و مسیله و حومه و کاشان می باشد.درای زائرسرا جهت رفاه مسافران و کشتار نذورات مهیا است و در کنار بارگاه مطهر آن حضرت حسینیه ای جهت مراسم عزاداری قرار دارد . ضمنا یادآوری می کنیم شرق حرم مطهر شاهزاده محمد آب انباری بزرگ با بیست پله از سطح زمین پایین تر قرار داشت و سنگی که جای پا بر آن حک شده بود در آب انبار وجود داشته که به سرقت رفته و آب انبار نیز تخریب شده است..

شجره نامه : فخرالدین ابوالفتح محمد بن قاسم بن محمد بن مهدی بن نوح بن سید عبدالله عبدالناصرین سید علی کیاکی امام زین العابدین (ع)

 

مطالب مرتبط
درباره نویسنده این مطلب

در مجموع 24 مطلب نوشته است.



دیدگاهی بگذارید